آخرین اخبار : 

طراحی و نحوه چیدمان صفحات

طراحی اولیه محتوای الکترونیکی

۱- روش طراحی خطی محتوای الکترونیکی

شما در این روش که اغلب برای مقالات و نوشته های طولانی استفاده می شود فهرست و یا منوی مطالب ندارید بلکه مقاله را صفحه اول شروع کرده و تا پایان آن با زدن کلید های back و next مرور می کنید . از این شیوه همچنین برای مشاهده ی چند تصویر که هر کدام در یک اسلاید و یا صفحه جای گرفته اند استفاده می شود.

عکس زیر یک طراحی خطی محتوای الکترونیکی را نشان می دهد.

۲- روش طراحی فهرستی محتوای الکترونیکی

در این روش برای مرور مطالب، به صفحه ای مراجعه می کنید که لیستی از مطالب در آنجا چیده شده اند و هر کدام از آن لیست ها به صفحه ی مربوط به آن مطلب لینک داده شده است . مثال کتاب و دفترچه ی تلفن مثال خوبی برای این گزینه است. در مدل کتاب، فهرست شما به گونه ای است که در هر بار استفاده از مطلب جدید باید به فهرست مطالب برگشته و عنوان مطلب جدید را انتخاب کنید ولی در حالت دفترچه تلفن شما در هر صفحه ای مطالب محتوایتان که باشید در همان لحظه امکان انتخاب مطالب دیگر وجود دارد. به تصاویر زیر توجه کنید.

 

۳- روش ترکیبی طراحی محتوای الکترونیکی

در این روش از ترکیب دو روش قبلی استفاده می شود فرض کنید یک محتوای الکترونیکی تولید کرده اید که شامل یک مقاله ی ۵ صفحه ای یک فیلم اموزشی و یک فلش بازی یا هر چیز دیگری است .

شما یک فهرستی با عناوین مقاله ، فیلم و فلش می سازید که با کلیک بر روی هرکدام از آنها به صفحه مربوط به نمایش مقاله ، فیلم و یا فلش رجوع می کند . صفحات فیلم و فلش که هر کدام شامل یک صفحه است به صورت ساده طراحی شده و فقط لینک برگشت به فهرست در درون اسلاید آنها ایجاد می شود ولی صفحه ای که مقاله قرار دارد خود شامل ۵ صفحه است . بنابراین برای صفحات مقاله از روش خطی استفاده می شود .

عکس زیر مدل فهرست ترکیبی را نشان میدهد.

 

طراحی استاندارد محتوای الکترونیکی

یکی از روشهای طراحی محتوای الکترونیکی ؛ طراحی به روش فهرستی می باشد .
یک صفحه ی فهرست نیاز به المان های زیر دارد

  1. پشت زمینه یا background
  2.  عناصری که در صفحه فهرست استفاده می شود
  3. مدلها و استاندارد های چیدمان عناوین و سایر عناصر بر روی صفحه فهرست

انتخاب پشت زمینه مناسب برای صفحه فهرست می تواند در دیده شدن راحت تر عناوین فهرست و جلب توجه مخاطب بسیار تاثیر گذار باشد.
در دو تصویر زیر کدام یک را بیشتر می پسندید.

در نگاه اول تصویر سمت چپ خیلی زیباتر از تصویر سمت راست به نظر می رسد . حتما شما هم با نظر من کاملا موافق هستید . ولی آیا به عنوان پشت زمینه فهرست هم می تواند جالب باشد؟ لطفا به دو تصویر زیر هم توجه کنید.

خب الان نظرتون چیه ؟ تصویر سمت راست یا چپ؟
همانطور که شما هم تفاوت را در دو تصویر دیدید پشت زمینه ی ای که تصویر گل داشت با اینکه خیلی زیبا بود ولی عناصر و عناوین فهرست رو به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و از بهتر دیده شدن آنها و مخاطب پسند بودنشان به شدت کاسته است.

بنابراین همیشه در طراحی های خود ، چه صفحه ی فهرست مطالب و چه صفحات جانبی دیگر، اصل ساده بودن رو حتما حتما حتما رعایت کنید. چون صفحات ساده بر خلاف تصاویر شلوغ ، هیچ وقت حس کهنگی و تکراری بودن رو در مخاطب ایجاد نمیکند. شما فرض کنید اگر صفحه ی تصویر گل را به عنوان پشت زمینه خودمان انتخاب کنیم با چند بار دیده شدن دیگرآن جذابیت اولیه رو برای مخاطب ایجاد نمیکند بلکه رفته رفته با مراجعات یشتر حس خستگی را در کاربر تشدید میکند.

در این تصویر اصل تضاد متن با زمینه رعایت نشده است. یعنی رنگ متن باید با رنگ زمینه متفاوت باشد تا راحت تر خوانده شود.

من همیشه پروژه های کارآموزان کلاسم و یا بساری از محتوا های تولید شده ی کاربران را که بررسی می کردم در تولیدات محتوایی اغلب کارآموزان تازه کار این نکته رو میدیدم ، که پشت زمینه های بسیار شلوغ انتخاب کرده بودند.

در مقاله ی قبل در ارتباط با انتخاب پشت زمینه ی مناسب برای صفحات محتوای الکترونیکی صحبت کردیم در این آموزش قصد دارم درباره استانداردهای  طراحی صفحه ی اصلی  و یا صفحه ی فهرست را مورد بحث و بررسی قراردهیم.

عناصر راهبری محتوای الکترونیکی 

عناصر و موضوعاتی که در اولین صفحه ی یک محتوای الکترونیکی قرار می گیرند  چون وظیفه ی هدایت کاربران به صفحات خاصی را برعهده دارند به عنوان عوامل راهبری یک پروژه محسوب می شوند. که شامل دو دسته ی زیر است

  1. عناصر و موضعات اصلی : شامل عناوین اصلی مربوط به سرفصل های یک پروژه الکترونیکی است.
  2. عناصر و موضوعات فرعی : شامل دکمه ی خروج و آیکن های درباره ما ، ارتباط با ما ، راهنمایی استفاده و … می باشند.

نوع چینش و هدایت این آیکن ها بایستی به گونه ای باشد که مخاطبان را دچار سردرگمی نکند چون در غیر این صورت از عملکرد و کارایی اون نرم افزار به شدت می کاهد . بنابراین اصلی ترین بخش یک صفحه از لحاظ بصری به عنوان جایگاه عناصر و موضوعات اصلی انتخاب می شود.

معمولا چینش عناصر اصلی در صفحه به ۴ صورت است.

  1. عمودی
  2. افقی
  3. آبشاری
  4. نامتقارن

هر کدام از این مدل های چینش بسته به نوع کاربری نر م افزار و شرایط سنی می تواند تغییر کند به طور مثال اغلب نرم افزار های کودکان به صورت نامتقارن یا درهم می باشد و یا اغلب  نرم افزار های رسمی به صورت عمودی چیده می شود هرچند ممکن است در همه ی شرایط از همه ی مدل ها استفاده نمود.

در شکل زیر چند نمونه را می توانید مشاهده کنید.

 

محل قرار گیری عناصر فرعی نیز معمولا در پایین و سمت چپ صفحه و بوده و اغلب به صورت افقی است. همچنین جایگاه دکمه ی خروج ؛ بسته به پراکندگی سایر موضوعات در صفحه ، همیشه در گوشه و بالای سمت راست و یا چپ،  می باشد.

همانطور که می دانید در تمامی صفحات به جز صفحه ی فهرست ، آیکنی به نام دکمه ی بازگشت به صفحه ی اصلی قرار دارد.بنابراین باید دقت داشته باشیم که:

  1. محل قرار گیری این آیکون در تمامی صفحات جانبی ثابت باشد
  2. از یک آیکن مشخص و یکسان برای این کار استفاده شود .
,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code