آخرین اخبار : 

نکاتی در مورد طراحی استاندارد صفحات تولید محتوای آموزشی

نکاتی در مورد طراحی استاندارد صفحات تولید محتوای آموزشی

در زمینه تولید محتوای اموزشی همانند اموزشهای الکترونیکی از اوایل راه اندازی ان تا سالها پیش هنوز استاندارد مشخصی در جهان به طور کامل جا نیافتاده است. اما تؤام با رویکرد بکارگیری اموزشهای الکترونیکی استانداردهای مورد پذیرشی رو به جهانی شدن دارند. یکی از این استانداردهای تولید محتوا استاندارد SCORMمی باشد که توسط انجمن دولتی ADLتعریف و بیشتر از استانداردهای دیگر شهرت داشته و مورد توافق می باشد.

دیگری استاندارد که مورد تقریبا مورد رجوع اغلب تولید کنندگان محتوا است AICCمی باشد.

البته شایان ذکر که در استاندارد SCORM 1.3به نوعی تمام این استانداردها تلفیق شده و به سمت تعریف یک استاندارد واحد حر کت کرده اند.

یک محتوای اموزشی خوب چه ویژگیهایی دارد ؟

۱٫ یک محتوای اموزشی خوب بسان تنظیم مطالب درسی برای اموزش می بایست دارای ساختار باشد به طوری شروع مطالب و سیر ارائه منطقی درس در ان رعایت شده باشد.

۲٫ یک محتوای اموزشی مناسب بایستی جذاب باشد به طوری که بتواند دانش جویان را به یادگیری مطالب درسی علاقه مند سازد.

۳٫ در یک محتوای اموزشی خوب باید در صفحه سوالات مکانی برای درج سوالات و یادداشتها باید در نظرگرفته شود. همچنین اگر بتوان امکانی برای ارسال سوال دانشجو به استاد در حین کار با محتوای اموزشی باشد بهره وری ان بهتر خواهد بود. و یا امکاناتی برای اتصال دانشجو به بانک اطلاعات برای پرسیدن سوالات خود و دریافت جواب ها.

۴٫ یک محتوای اموزشی خوب بهتر است به شکل تعاملی باشد به طوری که دانشجو تنها به مشاهده و یا مطالعه ان بپردازد ، بلکه دانشجو را به فعالیت و کار با برنامه و محتوای اموزشی بکشاند . شاید بهترین مثال برای چنین حالتی نرم افزارهای اموزش زبان می باشند که در ان دانشجو با صحبت کردن با ان می تواند شیوه تلفظ خود را محک بزند.

۵٫ استفاده از قابلیتهای رایانه ای برای کمک در به تصویر کشیدن مفاهیم و توضیحات پیچیده درسی برای دادن شهود بصری به متعلم . می بایست از این امکانات برای بیان مفاهیم تئوری و نیز در حل مثالها استفاده شود تا دانشجو بتواند توانایی تصویری خود را نیز در درک انها بکار برد. به عنوان مثال در تدریس واکنشهای شیمیایی می توان براحتی از خاصیت انیمیشن استفاده کرده و فعل و انفعالات شیمیایی را به تصویر کشید.

۶٫ برخورداری از مثالهای تعاملی از دیگر خصوصیات یک محتوای اموزشی مناسب است. در این مثالها بایست دانشجو را پس از اشنایی با موضوع درس به سمت حل مثالها هدایت کرد.

۷٫ در ارائه مثالها در یک محتوای اموزشی خوب باید با اشاراتی به راه حل همراه باشد و دانشجو را در مسیر روش حل و مساله هدایت کند و نه اینکه تمام راه حل را به یکباره عرضه کند.

۸٫ یک سیستم مدیریت اموزش الکترونیکی خوب به دانشجو این امکان را می دهد که بتواند محسابات و شبیه سازیهای مورد نظر خود را ارائه دهد.

۹٫ در انتهای هر مبحث درسی باید از دانشجو کوئز به عمل اید تا از میزان یادگیری او و درک مطلب اطلاع حاصل شود. البته شاید این مساله توسط موسسه اموزشی در کنار محتوای اموزشی به صورت مجزا انحام دهد تا بهتر بتواند نتایج انرا جمع اوری و تجزیه و تحلیل کند.

۱۰٫ ازمونها می بایست از هر دو قسمت اموزش طراحی شوند یعنی شامل سوالهای مفهومی و حل کردنی باشند.

۱۱٫ همانطور که اشاره شد جذابیتهای رایانه ای ایجاد شده در تولید یک محتوای اموزشی نباید موضوع اصلی درس را تحت الشعاع قرار دهد بلکه باید در اختیار ارائه بهتر اموزش باشد.

۱۲٫ باید در تنظیم مطالب درسی و شیوه ارائه انها در هنگام طراحی ساختار ان از روش شناسی و روشهای روانشناسی اموزش پیروی کرد تا حداکثر کارایی در بکارگیری قابلیتهای رایانه ای روی دهد.

۱۳٫ در ارائه مفاهیم جدید کتابشناسی و یا تاریخچه شناسی انها ارائه گردد.

۱۴٫ عکسها، گرافها، فیلمها، اسلایدها، شبیه سازیهایی مرتبط با موضوع درس ، به منظور افزایش یادگیری مفاهیم نظری یا مثالهای مورد بحث گنجانده شود.

۱۵٫ تصویرها و نمودارهایی مرتبط با مبحث اموزشی داشته باشد.

۱۶٫ یک محتوای اموزشی خوب باید پژوهش محور باشد به این معنی که دانشجو را پس از ارائه مطالب اصلی با کیفیت مناسب برای کسب اطلاعات بیشتر هدایت کند . به این معنی که اطلاعات خواندنی و پرسشهایی مفید و جالبی را به دانشجو متذکر شود تا دانشجو برای یادگیری مطالب بیشتر انگیزه یابد و سپس برای یافتن انها منابع بیشتری با او معرفی کند تا خود دانشجو مطالب بیشتر را بیابد. بر این اساس محتوای اموزشی بهتر است که به صورت تحت وب ارائه گردد و خود نیز شامل لینک هایی به سایتهای مربوطه باشد تا دانشجو منتظر حضور و تدریس استاد برای اموزش کامل درس نباشد و خودش جواب سوالاتش را بیابد.

۱۷٫ در تهیه مطالب درسی بهتر است از تجربه اساتید مجرب و مسلط تر استفاده شود.

۱۸٫ بهتر است که شیوه تنظیم مطالب چنان باشد که در هر فصل بک دوره درسی ، مطالبی به مقدار متوسط از هر بخش در صفحات اصلی محتوای اموزشی گنجانده شود و مطالعه توضیحات و مثالهای بیشتر ان بخش ، با لینکهای “توضیح بیشتر” و “مثالهای بیشتر” به اختیار دانشجو گذاشته شود . به این ترتیب هر دانشجو با توجه به نقاط ضعف و قوت خود ، توضیحات مطلوبش را انتخاب کرده می خواند.

۱۹٫ بهتر است محتواهای اموزشی بر اساس یکی از استانداردهای بین المللی و ترجیحا SCORMو یا AICCباشد.

۲۰٫ امکان مرور بین مطالب درسی و انتخاب موضوعی باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code